Також дивіться новини на facebook.com

Що привабить фонд?

  • Наявність іноваційного підходу до вирішення проблеми.

Більшості фондів подобається фінасувати нові ідеї, а не одні і ті ж, що подобаються різним людям. Фонди цікавляться запропонованими рішеннями, які грунтуються на сучасних знаннях.

• Претендент рішуче, за будь-яких обставин, збирається здійснювати проект.

Фондам подобаються люди, які присвячують себе цілком справі, яку вони роблять, а не ті, хто будуть робити те чи інше лише за умови, що хтось надасть їм кошти.

• Претендент володіє необхідним досвідом, щоб виконати проект.

Персонал, який виконуватиме проект, не обов'язково повинен бути експертом найвищого рівня у тій чи іншій галузі, але певний досвід та ентузіазм потрібен. Відомості про людей, які будуть залучені до реалізації проекту, мають свідчити, що вони мають достатню кваліфікацію, щоб виконати передбачену роботу.

• Проект започатковується для того, щоб допомогти вирішенню суспільних проблем, а не для того, щоб зробити організацію ще більшою та заможнішою.

• Претендент працює з людьми, яким він намагається надати допомогу, а не робить щось за них.

Якщо той, хто подає проект, намагається допомогти інвалідам, фонди звернуть увагу на те, чи залучались самі інваліди до складання проекту? Фонди вважають важливим надати людям, які отримують допомогу, право голосу.

• Претендент вкладає в проект власні кошти.

Цей факт підтверджує фонду, що долучаючи власні ресурси, організація намагатиметься виконати проект якнайкраще, а також продовжуватиме роботу й після того, як виділені фондом кошти буде вичерпано, вочевидь намагаючись знайти інші джерела фінансування.

• Претендент продовжуватиме проект після того, як фінансування буде вичерпано.

Фондам подобається розпочати щось настільки цінне для людей, що це продовжуватиметься навіть після того, як виділені кошти буде вичерпано. Немає рації започатковувати проект, який зупиниться через два-три роки після того, як буде закінчено фінансування з боку фонду.

 
 

• Претендент готовий до того, щоб незалежні експерти оцінили його роботу.

Це допоможе і тим, хто подав проект, і самим фондам навчитись робити справу краще.

• Як укласти заявку на грант?

Заявка на фінансування фондом проекту, як правило, складається із:

• супроводжувального листа;

• опису проекту;

• додаткових матеріалів.

• У супроводжувальному листі, підписаному керівником організації або установи, що звертається з проханням надати грант, слід викласти у стислій формі ідею проекту та обгрунтувати його важливість. Не зайвим було б згадати про те, що проект користується підтримкою інших організацій та установ.

• Додаткові матеріали можуть включати короткі біографічні довідки про учасників проекту, рекомендаційні листи від інших організацій, річний звіт, свідчення неприбуткового статусу організації (свідоцтво про її реєстрацію та статут), навчальні плани тощо.

• Опис проекту може займати декілька або кільканадцять сторінок, залежно від вимог фонду. Нижче наводимо деякі практичні поради щодо укладання такого опису. Правильно і грамотно викладені пропозиції допоможуть не тільки переконати фонд у необхідності реалізації запропонованого проекту, а й краще організувати свою роботу претенденту. Слід зауважити, що наведені рекомендації не є обов'язковими. Може статися так, що той чи інший фонд має свої встановлені вимогои до заявки та до форми викладення проекту. Опис проекту, з яким ви звертаєтесь до фонду для одержання гранту, складається з декількох розділів, а саме:

• узагальнена інформація про проект (резюме);

• вступ;

• опис проблеми;

• мета та завдання проекту;

• методи його здійснення;

• оцінка;

• можливості подальшого фінансування;

• бюджет;

• додатки.

Узагальнена інформація (резюме). Цей розділ, як правило, невеликий за обсягом - до однієї сторінки тексту, є надзвичайно важливою частиною опису проекту. Він містить стислу чітку інформацію про проект. Пам'ятайте, що співробітники фонду читатимуть спочатку цей розділ, а тому напишіть його так, щоб вже з нього стало зрозуміло, хто Ви, що хочете зробити, у якому обсязі, і скільки це коштуватиме.

Вступ. Розкажіть про свою оранізацію як про потенційного одержувача гранту. Здебільшогона рішення надати грант впливає репутація організації. Обгрунтуйте, що Ви є надійною організацією, роз'ясніть, чому Ваш проект заслуговує фінансової підтримки. Фонд, до якого Ви звертаєтесь, має бути зацікавленим у співробітництві з організаціями, подібними до Вашої (звичайно, якщо ви попередньо впевнилися, що його місія і Ваша мета співпадають).

Використайте вступ для того, щоб зайвий раз обгрунтувати зв'язок між Вашими інтересами та місією фонду, до якого Ви звертаєтесь.

Про себе можна навести приблизно таку інформацію:

• мета та завдання організації;

• як довго вона існує, історія виникнення і становлення;

• фінансові ресурси, якими вона оперує;

• найсуттєвіші досягнення організації або досягнення її членів;

• успіхи в реалізації подібних проектів, якщо вони були.

Взагалі, збирайте будь-яку друковану інформацію про Ваші успіхи, важливість вирішення проблеми або питань, які Ви порушуєте. Може статися, що довідка про Вашу надійність стане вирішальною для прийняття рішення про фінансування проекту. Запобігайте довгих пояснень, пишіть стисло, не вживаючи спеціальної термінології та професійного жаргону.

Постановка проблеми. У цьому розділі розкажіть про конкретну проблему, яку збираєтесь вирішити шляхом реалізації проекту. Складання плану роботи у подальшому цілком залежатиме від чіткої постановки проблеми. Що саме спонукало Вас до розробки проекту? Проблема, про яку йдеться, не повинна бути внутрішньою проблемою організації або установи. Зокрема, відсутність коштів для поточної діяльності організації не є проблемою. Всім зрозуміло, що Ви звертаєтесь саме за коштами. Але для вирішення якої проблеми вони запитуються? Куди Ви їх спрямуєте? Саме на ці запитанняі треба дати відповідь. Під час написання розділу намагайтесь:

• Логічно зв'язати завдання організації з проблемою, яку збираєтесь вирішити.

• Чітко визначити усі перешкоди, що можуть стати на шляху (переконайтесь самі і доведіть представникам фонду, що завдання, за яке беретесь, може бути виконано в реальні строки. Вашими силами, з витратою обмежених коштів).

• Підтвердити наявність і актуальність проблеми додатковими матеріалами (статистичні дані, листи, звернення тощо).

• Бути реалістичним, не вдаватися до спроб вирішити проблеми в найближчі півроку.

Не плутайте проблему зі шляхами її вирішення. Розповідь про методи вирішення проблеми не є постановкою проблеми.

Мета та завдання проекту. Під метою в цьому випадку мається на увазі твердження загального плану про кінцевий результат реалізації проекту, наприклад, "створення інформаційно-довідкової служби з маркетингу". Такі твердження не пов'язані з кількісними показниками, вони тільки виявляють загальний тип проблеми, про яку йдеться у проекті.

На відміну від мети, завдання — це конкретні результати, які піддаються вимірюванню і поліпшують ситуацію або вирішують проблему в результаті реалізації проекту. У разі "створення інформаційно-довідкової служби з маркетингу" такими результатами можуть бути кількість людей, які скористаються послугами, розмір мережі, актуальність інформації тощо. Якщо Вам складно навести всі завдання, намагайтесь уявити собі, які зміни Ви хотіли б побачити через рік-два. Яка різниця між теперешнім станом справ і тим, що буде в майбутньому? Досягнення змін істане завданням вашого проекту.

Методи реалізації проекту. У цьому розділі слід навести шляхи (методи), якими Ви збираєтесь досягти своєї мети. Читачеві повинно стати зрозуміло, яким чином виконуватиметься робота; якого вона потребує обладнання; що робитимуть виконавці; які додаткові ресурси залучатимуться тощо. У цьому розділі зосередьтеся на двох головних питаннях:

• Яка Ваша стратегія в досягненні бажаного результату?

• Чому Ви обрали саме цю стратегію серед інших можливих?

Відповідь на останнє питання потребує вашої обізнаності з аналогічними проектами. Розгляд альтернатив є важливішим аспектом опрацювання методів. За рахунок розгляду альтернативних шляхів Ви певно підвищите рівень довіри до себе з боку фонду, оскільки реалістичний та  обгрунтований проект завжди справляє позитивне враження.

Оцінка. Оцінювати проект необхідно з двох причин. По-перше, слід оцінити ступінь ефективності роботи в цілому, щоб з'ясувати, наскільки вдалось досягти поставленої мети. Це - оцінка результатів. По-друге, оцінювати роботу потрібно і під час виконання самого проекту. Це - оцінка ходу роботи. Завдання, які мають показники, що піддаються вимірюванню, полегшують оцінку. Якщо відчуваються труднощі з показниками, слід повернутися до поставлених завдань і переглянути їх, зробивши показники конкретнішими.

Подальше фінансування. Жоден фонд не збирається вас "усиновити". Він, як правило, хоче знати, звідки Ви візьмете кошти, коли буде вичерпано грант, що його фонд може надати. Запевнень в тому, що Ви шукатимете нового спонсора, не достатньо. Вам потрібно подати план, з якого фонд побачив би, що у Вас будуть кошти і після завершення гранту. І справді, якщо Вам вже зараз не вистачає коштів і Ви звертаєтесь до фонду, то, певно, не буде коштів і надалі.

Якими можуть бути джерела фінансування у подальшому? У випадку успішної реалізації проекту, можливо, державні органи згодні надати відповідне фінансування (добре, якщо можна заручитись їхніми письмовими запевненнями). Можливо, хтось виявить готовність сплачувати вартість послуг за ваших клієнтів. Найкращий план подальшого фінансування — той, що не потребує фінансування у майбутньому знову ж таки фондом.

Бюджет. Зважаючи на те, що різні фонди мають різні вимоги до складання бюджету проекту, краще скористатись консультаціями відповідних співробітників фонду. Здебільшого, типовий бюджет має кілька розділів — "Оплата праці", "Основні прямі витрати" та "Непрямі витрати".